המונח “נקודת מפנה” (Tipping Point) הפך פופולרי בזכות ספר באותו השם מאת מלקולם גלדוול (תורגם לעברית) אשר פורסם בשנת 2000. בספרו, גלדוול תיאר את הרגע שבו רעיון או מוצר חדש חוצים סף קריטי, שאחריו הם מתפשטים באופן דרמטי ומהיר.
במאמר הזה אבקש לשכנע אתכם שתעשיית הרכב נמצאת בנקודת מפנה. העשור הקרוב יביא לסיומה של תקופה שנמשכה עשרות שנים, בה נהנו חברות הרכב משקט תעשייתי, עם שינויים טכנולוגיים מינוריים ביותר, מודל עסקי יציב וסביבה תחרותית שבקושי השתנתה; כמעט כל מותג רכב שאתם מכירים היה קיים כבר לפני 50 שנה.
אני לא מדבר על המהפכה האוטונומית, אשר צריכה עוד מספר שנים כדי להבשיל. היום נדבר על רכבים חשמליים – שינוי טקטוני בתעשייה, שרבים לא מבינים.
לפני שנתחיל, הבהרה: השימוש במונח “רכב חשמלי” במסגרת הפוסט מתייחס לרכבים חשמליים ״טהורים״ (בעגה המקצועית BEV), ולא למכוניות היברידיות ומכוניות פלאג-אין, שעדיין כוללות מנוע בעירה פנימית.
אז למה עכשיו?
בתחילת העשור ניסתה בטר פלייס של שי אגסי להביא לנו את בשורת הרכב החשמלי. אחרי שגייסה כ-800 מליון דולר ממשקיעים, ושנה בלבד אחרי מסירת הרכבים הראשונים ללקוחות, נכנסה החברה לפשיטת רגל.
במאמר על חוק רייט דיברנו על החשיבות שבזיהוי מידת הבשלות של חידושים טכנולוגיים, שיעור שמשקיעי בטר פלייס למדו על בשרם. אגסי עצמו אמר ב-2007 כי “הטכנולוגיה הקיימת, יחד עם המודל העסקי הנכון ותשתית תואמת, יכולים לספק פיתרון מיידי”.
אגסי טעה. לרכבים חשמליים היו שתי מגבלות שדרשו עוד כעשור של התקדמות טכנולוגית כדי לפתור.
המגבלה הראשונה היתה “חרדת טווח” (Range Anxiety). הרכבים של בטר פלייס יכלו לנסוע לטווח מוגבל מאוד של 100-120 קילומטרים. לכן, הם דרשו מהצרכנים לשנות את הרגלי הנסיעה שלהם, לתכנן בזהירות את הנסיעות ולבקר בתחנות ההחלפה בתדירות גבוהה, לפעמים פעמיים באותו יום.
הנה עיקרון שכדאי לזכור: אנשים לא אוהבים לשנות התנהגות.
המגבלה השניה היתה העלות הגבוהה של הסוללות, שלא איפשרה למכור מכונית חשמלית ראויה במחיר סביר. בטר פלייס מכרו את המכונית שלהם במחיר הפסד, וקיוו להרוויח מרשת החלפת הסוללות שלהם ע״י כבילת הקונים בחוזה בלעדי ויקר שהרתיע אנשים רבים. במבט לאחור, מדהים שאגסי הצליח לגייס סכומי עתק עם תוכנית עסקית כל כך בעייתית.
המפתח לפיתרון הבעיות הללו היה שיפור של סוללת הליתיום – טכנולוגיית הליבה של הרכב החשמלי.
בזכות השיפור בביצועי הסוללות, רכבים חשמליים יכולים היום לנסוע לטווחים ארוכים בהרבה. המודל 3 של טסלה, בדגם הבסיסי, מגיעה עם טווח נסיעה של 402 ק”מ. עבור רוב הנהגים מדובר בטווח מספק מאוד לשימוש יומיומי. ואם מישהו צריך לנסוע 700 ק״מ ביום מסוים – נאמר בטיול דרכים בארה”ב – הוא יכול לעצור בדרך באחת מעשרות אלפי עמדות טעינה ברחבי המדינה. הגרסה החדשה של עמדות הטעינה של טסלה (V3) מספקת קצב טעינה של מעל 20 קילומטר לדקה. בתור מישהו שעשה טיול כזה, קשה לי לדמיין מישהו שירצה לנסוע 8-9 שעות מבלי לעשות לפחות עצירה אחת של 20 דקות כדי לנוח, להתרענן ולאכול. האדם הממוצע יעשה שתיים או שלוש עצירות כאלה.
באותו זמן שהסוללות הפכו חזקות יותר, הן גם נעשו זולות יותר. ומכיוון שהסוללה היא החלק היקר ביותר ברכב החשמלי – הירידה העקבית במחירן מאפשרת לשווק רכבים במחירים סבירים, במיוחד אחרי שקלול של הטבות המס שניתנות במדינות רבות (כולל ישראל), והחיסכון בהוצאות הדלק והתחזוקה.
יש כבר השוואות שמראות שבזכות החיסכון בהוצאות השוטפות ושמירת הערך של רכבי טסלה בשוק היד שניה, העלות הכוללת של המודל 3 על פני תקופת בעלות של 5 שנים נמוכה מזו של טויוטה קאמרי – המשפחתית הנמכרת ביותר בארה”ב. כמובן שהחישובים תלויים בהנחות לגבי מחיר הדלק, מחיר החשמל, מספר הקילומטרים שהרכב ייסע ופרמטרים נוספים, אבל העובדה ששני הרכבים ברי-השוואה היא מדהימה – הקאמרי היא מכונית עממית, עם ביצועים ומפרט שרחוקים מהמודל 3.
עם זאת, חשוב לזכור שרוכש הרכב הממוצע מסתכל בעיקר על מחיר הרכב, ולא עושה חישובים של עלות כוללת לאורך שנים. לכן, המחיר הגבוה יותר של הרכבים החשמליים עדיין מהווה חיסרון.
אבל לא לעוד זמן רב.
סוללת הליתיום נמצאת על מסלול הוזלה שצפוי להמשיך עוד שנים רבות, כפי שסיקרתי בהרחבה במאמר על חוק רייט. מאידך, מנועי הבעירה הפנימית, אשר מיצו את רוב פוטנציאל השיפור שלהם – מתמודדים עם דרישות רגולטוריות הולכות ומתהדקות שמהוות נטל כלכלי על היצרניות. הסטנדרט החדש למבחני הפליטה באירופה – WLTP – אילץ את יצרניות הרכב לבצע התאמות יקרות במערכי הייצור שלהן, ובשנת 2021 יכנסו לתוקף מכסות פליטת CO2 מחמירות יותר.
בעוד מספר שנים, עם כמה שקשה לדמיין זאת היום – עלות הייצור של רכב חשמלי תהיה נמוכה מזו של רכב בנזין, הודות לפשטות המכאנית שלהם והקיצוץ הדרמטי במספר הרכיבים (עוד על כך בהמשך).
אבל למה שמישהו ירצה רכב חשמלי?
מסתבר שיש הרבה סיבות.
- נוחות. כולנו מכירים את נורת הדלק שתמיד נדלקת בזמן לא מתאים. בעלים של מכונית חשמלית, שיש לו אפשרות להטעין בבית או בעבודה (וניגע תכף באלה שאין להם), לא צריך לדאוג יותר לגבי כמות האנרגיה הזמינה ברכב. בכל בוקר הוא נכנס לרכב עם סוללה טעונה וטווח נסיעה של מאות קילומטרים – הרבה יותר ממה שהוא צריך.
- הקץ לתלות בדלק מביא איתו גם חיסכון כספי לא מבוטל. שיעור החיסכון משתנה ממדינה למדינה בגלל פערים בעלות הדלק והחשמל, אבל כמעט בכל העולם חשמל זול יותר מדלק באופן משמעותי, ומחירו יציב יותר.
- אמינות. כפי שציינתי קודם, לרכב חשמלי יש הרבה פחות חלקים, ולכן פחות דברים שיכולים להתקלקל. אין תיבת הילוכים, אגזוז, משאבת דלק, משאבת שמן, ועוד רשימה ארוכה של חלקים שנדרשים כדי לבנות תחנת כוח ניידת בתוך הרכב. האנרגיה נמצאת בסוללה בצורה זמינה לשימוש, וגם המנוע שמשתמש בה פשוט עשרות מונים.
- בניגוד למיתוס הנפוץ, רכבים חשמליים גם מספקים חווית נהיגה טובה יותר. המנוע החשמלי הרבה יותר ריספונסיבי, והזמן בין הלחיצה על הדוושה לקבלת הכח בגלגלים קצר בהרבה. המנוע החשמלי גם שקט יותר, ומספק תאוצה חלקה יותר משום שאינו כבול לתיבת הילוכים. הדגם הבכיר של המודל S של טסלה מגיע מאפס לשישים מייל/שעה (96 קמ”ש) ב-2.28 שניות – מהיר יותר מרכבי פרארי, למבורגיני ובוגאטי שעולים מאות אחוזים יותר.
- בטיחות. ההסרה של המנוע הענק בחזית הרכב מעניקה גמישות רבה יותר למהנדסים בעיצוב איזור ריסוק (Crush Zone) יעיל יותר, שמאפשר הגנה טובה בהרבה על תא הנוסעים.
- לבסוף, כמובן שאי אפשר לדבר על רכבים חשמליים בלי להתייחס לפן הסביבתי. מדובר בנושא טעון ומורכב, ולכן לא אכנס אליו כעת. רק אציין את דעתי האישית, והיא שכדאי שנפלוט לאטמוספירה פחות פחמן דו-חמצני. בין אם אתם מאמינים בכך ובין אם לא, אי אפשר להכחיש שיש חתך באוכלוסייה שכן מכניס את זה למערך השיקולים שלו – ולדעתי החתך הזה ילך ויגדל. יש מי שטוענים מנגד כי גם ייצור החשמל מזהם – והם צודקים, אבל צריך למדוד את הדברים באופן יחסי. רכבים חשמליים מזהמים פחות, ויתרונם הסביבתי ילך ויגדל ככל שאחוז גדול יותר של החשמל יגיע ממקורות מתחדשים – מגמה מבטיחה שנמשכת כבר כמה שנים.
רכבים חשמליים הם פשוט מוצר טוב יותר, והם משתפרים בקצב מהיר.
טרנד מאקרו כרוח גבית
לסביבה הרגולטורית יש השפעה ניכרת על קצב האימוץ רכבים חשמליים. הדוגמה הבולטת ביותר היא נורבגיה, שכבר העבירה חקיקה לאיסור מכירה של רכבי בעירה פנימית אחרי 2025. רוכשי רכב חשמלי בנורבגיה נהנים מתמריצים משמעותיים: הטבת מס במעמד הרכישה, הנחות בכבישי אגרה, ואף זכות לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית. בזכות ההטבות הללו, כ-40% מהרכבים הנמכרים במדינה הם חשמליים, בהשוואה לממוצע של כ-2% בשאר העולם.
אבל נורבגיה היא מדינה קטנה – בואו נסתכל על סין.
בתחילת העשור סימנה הממשלה הסינית את המעבר לרכבים חשמלים בתור יעד אסטרטגי, והשקיעה מאז עשרות מיליארדי דולרים בקידום היוזמה. בבייג’ינג לבדה יש היום 54 אלף עמדות טעינה לרכב חשמלי. לשם השוואה, בארה”ב כולה יש כ-60 אלף עמדות. הגרף הבא מציג את מספר העמדות לפי מדינה, כשמספר ערים בסין מוצגות לשם השוואה (בצבע תכלת).

בזכות המאמצים הללו, סין היא היום השוק הגדול בעולם לרכבים חשמליים, בהפרש ענק: מעל 60% מהמכירות בשנת 2018 הגיעו משם. זה קורה בהכוונת הממשל, וחשוב להבין את הסיבות.
סין היא יבואנית הנפט הגדולה בעולם. הצריכה האדירה שלה, לצד מצבורים מקומיים דלים, מייצרת תלות גדולה ביבוא נפט. הממשל לא אוהב את זה משתי סיבות:
- נקודת תורפה ביטחונית. בניגוד לארה”ב, שמחזיקה מצבורי נפט אדירים, לסין אין עצמאות אנרגטית. במקרה של עימות, ניתן לחנוק את כלכלת סין ע”י הגבלת היכולת שלה לייבא נפט.
- צורך תמידי ביבוא נפט משמעותו צורך תמידי בדולרים. לסין היה עודף דולרי גדול (Current Account Surplus) במשך תקופה ארוכה בזכות מאזן היצוא-יבוא שלהם, אבל העודף הזה הצטמצם בעקביות החל מ-2008 ומתקרב עכשיו לנקודת איזון. בסין חוששים ממאזן דולרי שלילי, וזאת אחת הסיבות שסין יוזמת מהלכים שיאפשרו לה לקנות נפט תמורת יואן, למורת רוחה של ארה”ב.
ההנהגה בבייג’ינג מאמצת את הרכב החשמלי משיקולים גיאופוליטיים ארוכי-טווח, מה שמבטיח תמיכה ממשלתית לאורך שנים.
גם באירופה מתרחשים שינויים, אך בניגוד לסין הם מגיעים מהציבור והשיקולים הדומיננטיים הם סביבתיים. בבחירות לפרלמנט האירופי שנערכו במאי, המפלגות הירוקות הגדילו את כוחן בקרוב ל-50 אחוז, תוצאה שמקנה להן השפעה פוליטית לא מבוטלת. מפלגות ירוקות רשמו הישגי שיא בבחירות האחרונות בפינלנד, בלגיה, הולנד, אוסטריה ושוויץ.
השינוי בהעדפות הבוחרים כבר בא לידי ביטוי ברמת המדיניות. כמי שעוקב אחרי התחום, אני שומע באופן עקבי על יוזמות חדשות. לדוגמה – אתמול פורסם שגרמניה תעלה את הסובסידיה על רכבים חשמליים מ-4,000 אירו ל-6,000 אירו. לפני שבועיים, משרד התחבורה הבריטי הודיע על תוכנית להנפקת לוחיות רישוי ירוקות לרכבים חשמליים על מנת לייצר מודעות, ולהקל על זיהוים לצורך מתן הטבות.
מודעות סביבתית מהווה טרנד מאקרו משמעותי, שיסייע לחדירת הרכבים החשמליים ככל שהוא ימשיך. חשוב להדגיש – בחינה של המאקרו היא רק נדבך אחד בתזה, ואינה עומדת בפני עצמה. במקרה של רכבים חשמליים, אני צופה שסביבת המאקרו תהווה רוח גבית לטכנולוגיה שהגיע זמנה. לפני 10 שנים, שום סובסידיה של ממשלת גרמניה לא הייתה גורמת לגרמני הממוצע להחליף את האאודי שלו בחשמלית מזדחלת. אבל היום, כאמור, המשוואה השתנתה.
עקומת ה-S: שינוי קורה לאט, ואז בבת אחת
בספר מפורסם משנת 1962 בשם “Diffusion of innovations”, אברט רוג’רס תיאר את תהליך האימוץ של טכנולוגיות ומוצרים חדשים. התיאוריה שהציע רוג’רס חילקה את האוכלוסיה לחמישה סגמנטים: החדשנים, המאמצים המוקדמים, הרוב המקדים, הרוב המאחר והמשתהים.

האחוזים שמיוחסים לכל סגמנט הם רעיוניים, ולא מדובר במדע מדויק. מי שלקח קורס בסטטיסטיקה יזהה שרוג׳רס חילק את הסגמנטים בהתאם להתפלגות נורמלית.
“החדשנים” הם הראשונים לאמץ את הטכנולוגיה. לעיתים קרובות מדובר באנשים שיש להם תשוקה ספציפית לנושא. במקרה של רכב חשמלי, לדוגמה, אולי זה מהנדס סוללות או פעיל אקלים, אספן מכוניות אמיד או שחקן הוליוודי שרוצה לסגל תדמית ירוקה. הם מוכנים לשלם יותר, ולחיות עם המגבלות של הטכנולוגיה הצעירה, עבור הזכות להיות שם ראשונים.
זאת הקבוצה שהיתה מוכנה לקנות רכב חשמלי ב-2010, וזאת קבוצה מאוד קטנה.
הרעיון של אגסי להקים מיזם רכב חשמלי באותה תקופה לא היה בהכרח שגוי. השגיאה היתה שניסה לבנות רכב להמונים, במקום מוצר אקסלוסיבי לקבוצה קטנה של ״חדשנים״. אפילו טסלה – שאי אפשר להאשים אותה בשמרנות – לא עבדה ב-2010 על רכב בייצור המוני. נכון לאותה שנה, הרכב היחיד שטסלה הציעה למכירה היה ה-Roadster, מכונית-על שהתחילה ב-100 אלף דולר לפני שדרוגים.
היום, 11 שנים אחרי ההשקה של ה-Roadster, רכבים חשמליים מתחילים לצבור תאוצה בקרב הסגמנט השני – המאמצים המוקדמים. מדובר באנשים בחתך סוציו-אקונומי גבוה מהממוצע, בדרך כלל צעירים, שאוהבים חדשנות טכנולוגית. זאת עדיין קבוצת מיעוט באוכלוסייה, אבל היא גדולה פי כמה מקבוצת החדשנים.
נכון להיום רק כ-2% מהרכבים הנמכרים בעולם הם חשמליים (כאמור – לא כולל היברידיות ופלאג-אין), והעובדה הזאת מטעה אנשים רבים. לכאורה, אם לקח כל כך הרבה שנים להגיע לחדירה של 2% – לחברות הרכב יש עוד שנים של שקט תעשייתי. אבל כשחושבים על טכנולוגיה, צריך להיזהר מחשיבה ליניארית.
אימוץ של טכנולוגיה חדשה – בהנחה שהיא טובה יותר מן הקיימת – מתרחש פעמים רבות בהתאם לעקומת S: אחרי התחלה איטית בה משתמש במוצר קומץ אנשים, הוא מתחיל לחדור לסגמנטים גדולים יותר באוכלוסייה, מה שגורם לתאוצה אדירה במכירות שבסופה השוק מגיע לרוויה ומאט.

הדרך מ-0% ל-2% הייתה ארוכה, אבל המעבר מ-2% ל-30% עשוי להיות מהיר. במקרה של תעשיית הרכב העצומה, המשמעות של 30% חדירה היא מאות מיליארדים במכירות שנתיות.
החדירה לקהל יעד רחב יותר כבר באה לידי ביטוי במספרים. אם נבחן את הגידול במכירות רכבים חשמליים, נראה שקצב הצמיחה הוא לא רק מרשים באופן אבסולוטי (79% ב-2018), אלא גם נמצא בשנתיים האחרונות במגמת האצה משמעותית:

למרות הפוטנציאל המבטיח, חשוב להכיר גם את האתגרים. בעיני, האתגר העיקרי הוא תשתית הטעינה. מי שלא גר בבית פרטי עשוי להיתקל בקשיים בהתקנת עמדת טעינה בחניה; בישראל, לדוגמה, התקנה כזאת מחייבת הסכמה מצד כל הדיירים בבניין. בנוסף, לתושבים רבים בערים צפופות אין בכלל חניה פרטית, ולכן יצטרכו בכל מקרה להישען על תשתית ציבורית – פשרה שלא כולם יסכימו לקבל, על אף היתרונות של רכב חשמלי.
אפשר לומר שיש כאן “חפיר כלכלי” שמגן על רכבי הבעירה הפנימית מפני אימוץ אבסולוטי של רכבים חשמליים, ולדעתי החפיר הזה יישאר רלוונטי לעוד חמש שנים לפחות. אבל הוא נחלש משנה לשנה בגלל שתי מגמות עיקריות.
ראשית, הרשת הציבורית מתפתחת בקצב מרשים. גרף שפורסם בגלובס לאחרונה מראה גידול מעריכי בכמות עמדות הטעינה ברחבי העולם:

לדעתי, בעוד מספר שנים נראה עמדות טעינה בכל מקום שרכבים עומדים בו, מקניונים ומרכזי קניות ועד מגדלי משרדים וחניונים פרטיים. עמדות הטעינה יהוו סוג של נכס מניב, שימכור את החשמל בתעריף המשקף “פרמיית נוחות” של 10-15%, אשר תבטיח תשואה יפה על הקמת העמדה. שכשהמודל הכלכלי עושה הגיון, ההשקעה מגיעה מהר מאוד.
שנית, קצבי הטעינה הולכים ומשתפרים. למרות התקדמות מצוינת בשנים האחרונות, אנחנו עדיין לא קרובים למהירות שתוכל להתחרות במילוי מיכל דלק, וגם לא נגיע לשם בזמן הקרוב. אבל ככל שהעמדות יהיו נפוצות יותר, וככל שהן יספקו יותר קילומטרים לדקת טעינה – הרכב החשמלי יהיה אטרקטיבי יותר עבור מי שתלוי בתשתית ציבורית.
עד אז, החלק הארי של הביקוש יגיע מבעלי בתים פרטיים. ולא מדובר על שוק קטן. בארה”ב – השוק הצרכני החשוב בעולם – רוב האוכלוסייה מתגוררת בבתים פרטיים:

מחשבות מסכמות
תעשיית הרכב נמצאת בנקודת מפנה.
הודות לשיפור טכנולוגי, רוח גבית רגולטורית והשקעה בתשתיות מתאימות, הרכב החשמלי מוכן למיינסטרים, והבשלות הזאת מתבטאת במכירות שגדלות בקצב מאיץ. מאחורינו תקופת דגירה שנמשכה כ-10 שנים, בה שילמו ביוקר אלה שניסו להקדים את המאוחר. לפנינו – שינוי דרמטי בתעשייה שמגלגלת מעל טריליון דולר בשנה.
במאמר הבא ננסה להבין את ההשלכות של השינוי הזה על תעשיית הרכב. האם חברות הרכב שאנחנו מכירים ערוכות להתמודד איתו, או שהוא מעמיד אותן בסכנה?
בנוסף, נפרט קצת יותר על הטכנלוגיה עצמה, ונדון בקונספט החשוב של חדשנות משבשת.
אם נהנית מהפוסט, מומלץ להירשם לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים.
גילוי נאות: מחזיק פוזיציה בטסלה מזה מספר חודשים.
הפוסט הוא למטרת אינפורמציה בלבד ולא מהווה תחליף לייעוץ השקעות המותאם באופן אישי לצרכיו של המשקיע. אני לא רשאי לספק לכם ייעוץ השקעות ואינני יכול לשאת באחריות להשקעות שתבצעו בעקבות מידע שקראתם באתר. בקיצור, תעשו מחקר עצמאי תמיד, ואל תקבלו כתורה את דעתו של אף אדם.
הי יוני.
תודה מאמר מצוין. קיבלתי את הלינק מחי. אשמח לקבל את הפרסומים שלך ישירות למייל שלי.
ברכות
מתי
היי מתי, תודה רבה.
אנסה לבדוק מה השתבש עם לינק ההרשמה לרשימת התפוצה. בינתיים הוספתי אותך באופן ידני – תקבל עדכונים החל מהפוסט הבא.
יוני
Utterly indited subject material, Really enjoyed looking through.
I intended to post you one tiny remark to help give many thanks the moment again considering the fantastic basics you’ve discussed in this article. This has been simply seriously generous of people like you to supply publicly exactly what some people would’ve supplied for an ebook to generate some profit for their own end, notably considering that you might well have tried it if you ever considered necessary. These things in addition worked to be the great way to comprehend someone else have the identical fervor just like my personal own to know significantly more pertaining to this issue. I am certain there are lots of more enjoyable moments up front for individuals that see your blog post.
We are a bunch of volunteers and starting a brand new scheme in our community. Your web site provided us with valuable info to work on. You have performed an impressive activity and our entire community shall be grateful to you.
I always was interested in this topic and still am, appreciate it for putting up.
Everyone loves what you guys are usually up too. This type of clever work and reporting! Keep up the wonderful works guys I’ve you guys to my blogroll.
Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is magnificent blog. An excellent read. I will certainly be back.
Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your site, how can i subscribe for a blog website? The account aided me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear idea
Really nice pattern and great written content, nothing at all else we need : D.
I think other web-site proprietors should take this website as an model, very clean and wonderful user friendly style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!
Hello! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Outstanding blog and wonderful style and design.
Greetings from California! I’m bored to death at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I enjoy the information you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m shocked at how quick your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, superb site!
Wow! This could be one particular of the most useful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Actually Excellent. I’m also a specialist in this topic so I can understand your effort.
I got good info from your blog
Some genuinely nice stuff on this site, I enjoy it.
Thank you for sharing excellent informations. Your website is very cool. I am impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for extra articles. You, my pal, ROCK! I found simply the info I already searched all over the place and just couldn’t come across. What a perfect web-site.
ProvaDent: What Is It? ProvaDent is a natural tooth health supplement by Adam Naturals.
I don’t even understand how I ended up right here, however I believed this put up used to be great. I do not understand who you are however definitely you are going to a famous blogger in case you aren’t already 😉 Cheers!
What is Zen Cortex? ZenCortex is not just another drop in the ocean of dietary supplements
This blog is definitely rather handy since I’m at the moment creating an internet floral website – although I am only starting out therefore it’s really fairly small, nothing like this site. Can link to a few of the posts here as they are quite. Thanks much. Zoey Olsen
Hey would you mind letting me know which webhost you’re using? I’ve loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good web hosting provider at a fair price? Thanks a lot, I appreciate it!
I conceive this internet site has some real good information for everyone. “It is easy enough to define what the Commonwealth is not. Indeed this is quite a popular pastime.” by Elizabeth II.
Hey very cool web site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your web site and take the feeds also…I am happy to find a lot of useful info here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .
I intended to draft you that bit of observation just to thank you so much once again for all the amazing knowledge you’ve provided at this time. It was quite tremendously generous with you to offer unhampered all that some people could possibly have distributed as an e-book to help with making some cash for their own end, most notably considering that you could have tried it if you considered necessary. These ideas also served to be the easy way to fully grasp that other individuals have the identical zeal similar to my personal own to figure out more and more around this problem. I am sure there are a lot more pleasurable periods up front for folks who looked over your site.
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you! However, how can we communicate?
Thanks a bunch for sharing this with all folks you really know what you are talking approximately! Bookmarked. Please additionally seek advice from my web site =). We will have a link trade arrangement between us!
I do trust all the concepts you’ve introduced on your post. They are very convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are very brief for newbies. May just you please lengthen them a little from subsequent time? Thanks for the post.
I just couldn’t depart your site before suggesting that I actually enjoyed the standard info a person provide for your visitors? Is going to be back often to check up on new posts
FitSpresso: What Is It?FitSpresso is a natural weight loss aid designed for individuals dealing with stubborn weight gain. It is made using only science-backed natural ingredients.
I am no longer sure where you are getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning more or working out more. Thank you for great info I was on the lookout for this information for my mission.
What¦s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively useful and it has aided me out loads. I hope to contribute & assist different customers like its aided me. Good job.
I like what you guys are up too. Such intelligent work and reporting! Keep up the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my website :).
Woah! I’m really loving the template/theme of this website. It’s simple, yet effective. A lot of times it’s hard to get that “perfect balance” between superb usability and visual appearance. I must say you have done a very good job with this. In addition, the blog loads extremely quick for me on Safari. Exceptional Blog!
I will immediately grab your rss feed as I can not find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Please let me know so that I could subscribe. Thanks.
Great – I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs and related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task.
What i don’t realize is actually how you are now not really much more neatly-favored than you might be right now. You’re so intelligent. You realize therefore significantly relating to this matter, made me in my opinion imagine it from a lot of numerous angles. Its like women and men aren’t involved unless it is something to accomplish with Girl gaga! Your individual stuffs excellent. At all times care for it up!
Thanks for sharing superb informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you¦ve on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the information I already searched all over the place and just could not come across. What a perfect web site.
Saved as a favorite, I really like your blog!
Well I really enjoyed studying it. This post provided by you is very effective for proper planning.
Enjoyed studying this, very good stuff, regards.
xyflf0
Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?
I always was concerned in this topic and still am, thankyou for posting.
Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Thank you
I will right away grab your rss as I can not to find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Please allow me recognize so that I could subscribe. Thanks.
I visited a lot of website but I believe this one holds something special in it in it
You really make it seem so easy together with your presentation but I to find this topic to be really one thing that I feel I would by no means understand. It kind of feels too complicated and extremely extensive for me. I am having a look ahead to your subsequent put up, I will try to get the hold of it!
Приветствую. Может кто знает, где найтиразные статьи о недвижимости? Пока нашел – https://new-fstore.ru/
Very nice article, I enjoyed reading your post, very nice share, I want to twit this to my followers. Thanks!.
Very great post. I just stumbled upon yourr weblog and wanted to mention that I’ve really loved surfing around your blog posts.
In any case I’ll be subscribing to your feed and I’m hoping youu write once more soon! https://menbehealth.wordpress.com/
When someone writes an post he/she retains the
idea of a user in his/her mind that how a user can bbe
aware of it. Therefore that’s whhy this paragaph is outstdanding.
Thanks! https://Altaqm.nl/employer/freelance-research-consultant/
Admiring the time and energy you put into your site and detailed information you offer. It’s good to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed information. Excellent read! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.
You got a very excellent website, Gladiola I discovered it through yahoo.
Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this write-up to him. Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!
magnificent points altogether, you just gained a new reader. What would you recommend in regards to your submit that you simply made a few days ago? Any certain?
so much superb information on here, : D.
My brother suggested I might like this blog. He was totally right. This post actually made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!
I’d have to examine with you here. Which is not one thing I usually do! I take pleasure in reading a post that may make folks think. Additionally, thanks for permitting me to comment!
Some genuinely interesting information, well written and broadly speaking user friendly.
Good – I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task.