במאמר הקודם, הסברתי מדוע אני צופה זינוק בנתח השוק של הרכבים החשמליים, על חשבון רכבי הבנזין והדיזל המוכרים לנו היום. היום נעסוק בפן הטכנולוגי והעסקי, ונתמקד בשאלה הבאה:
האם מדובר בשינוי שולי למוצר קיים, או בשינוי מהותי שיזעזע את תעשיית הרכב?
האופציה הראשונה נקראת חדשנות משמרת (Sustaining Innovation): ניתן לשלב אותה בקלות יחסית במערך החברה, ללא פגיעה מהותית בתוצאות העסקיות, ומבלי לשנות מהיסוד את המודל העסקי ואת תחומי ההתמחות של הארגון. חדשנות משמרת מותירה את הדינמיקה התחרותית בתעשייה על כנה.
לדוגמה, בימים אלה משיקות יצרניות הסמארטפונים דגמי 5G. למרות שהקפיצה הטכנולוגית היא גדולה ודורשת השקעה כספית, היא אינה מאיימת על סמסונג או אפל, ולא תשנה את הסביבה התחרותית.
האופציה השניה נקראת חדשנות משבשת (Disruptive Innovation): היא פותחת את התעשייה לתחרות מצד שחקנים חדשים, ומאלצת את השחקנים הותיקים לבחור בין שינוי כואב ומסוכן בטווח הקצר לבין דעיכה מובטחת בטווח הארוך. הדילמה הזאת זכתה לכינוי ״דילמת החדשן״ (The Innovator’s Dilemma), ונעסוק בה בפוסט נפרד.
לדוגמה, כשאפל השיקו את האייפון הראשון, הוא הפך בן-לילה את הטלפונים של נוקיה ומוטורלה למיושנים. הדעה הרווחת באותה תקופה היתה שהחברות הותיקות ידביקו במהירות את הפער, בגלל הנסיון המוכח שלהן בייצור טלפונים מעולים. אבל האייפון – ולקח לנוקיה ומוטורולה שנים להבין את זה – לא היה רק טלפון חכם יותר. האייפון היה מחשב אישי שידע גם להוציא שיחות.
אפל לא ניצחה את נוקיה ומוטורולה במגרש שלהן. היא ניצחה אותן במגרש שלה, עם 23 שנות נסיון בעיצוב חומרה ותוכנה למחשבים אישיים. האייפון כפה שינוי בתחום הידע (Change of Domain), לתחום בו היתרון המצטבר של אפל לא הותיר להן סיכוי.
היכולת לבחון טכנולוגיה חדשה ולקבוע האם היא משמרת את הסדר הקיים או משבשת אותו היא יכולת חשובה למשקיע המודרני, ולכן נידרש לנושא הזה לעיתים קרובות.
היום נעשה את הניתוח הזה על רכבים חשמליים.
רכב חשמלי – משמר או משבש?
האם רכב חשמלי הוא יותר דומה או יותר שונה מרכב בעירה פנימית?
מבחוץ, הוא יותר דומה מאשר שונה. אבל החלק המורכב בייצור רכבים הוא זה שנסתר מהעין, ושם ההבדלים מאוד מהותיים.
הבטריה היא הטכנולוגיה החשובה ביותר ברכב החשמלי, ולכן בה נתמקד. אם אתם תוהים כמה טכנולוגיה כבר יכולה להיות בבטריה – התשובה היא שלא מעט.
בטריה של רכב חשמלי בנויה משלוש ״שכבות״ – תא (Cell), מודול (Module) ומארז (Pack). המארז בנוי ממספר מודולים (בין 10 ל-20 ברוב המקרים), כאשר כל מודול מכיל מאות תאים.

ברמת התא, מדובר בעיקר על הנדסה כימית. המטרה היא לייצר תא עם הרכב חומרים אופטימאלי – מבחינת העלות, העמידות והביצועים.
נכון להיום, אף יצרנית רכב מערבית לא מייצרת את התאים באופן עצמאי. הסיבה לכך היא שמדובר בעולם ידע שונה לחלוטין. רק BYD הסינית מייצרת את התאים לרכבים שלה בעצמה. ביקור קצר בעמוד הויקיפדיה של החברה מלמד ש-BYD היא חברת בטריות שהתחילה לבנות מכוניות חשמליות, ולא להיפך. בעיני זה אומר המון.
טסלה, לדוגמה, מייצרת את התאים בשיתוף פעולה עם פאנאסוניק במפעל של טסלה בנבדה. המפעל נבנה בהשקעה משותפת של שתי החברות ועובדים בו 7,000 עובדים של טסלה ו-5,000 עובדים של פאנאסוניק. נכון להיום, מדובר במפעל הגדול בעולם לתאי סוללה.
אך מבחינת טסלה, מדובר בשלב ביניים.
טסלה עובדת מאחורי הקלעים על ייצור עצמאי של תאי סוללהֿ, ושתי רכישות שביצעה השנה נותנות רמז לבאות. הרכישה הראשונה היא Maxwell Technologies, שמפתחת טכנולוגיה מבטיחה לשיפור העלות והביצועים של תאי סוללה. הרכישה השניה היא Hibar, חברה קנדית שמתמחה בציוד תעשייתי לייצור סוללות.
אבל למה לחברת רכב להיכנס לתחום של ייצור תאי סוללה?
הסיבה הראשונה היא שלא תמיד קל לרכוש כמות מספקת של תאים. הביקוש גדל בקצב אדיר וההיצע מתקשה להדביק את הפער. אאודי, לדוגמה, הודיעה מוקדם יותר השנה שתיאלץ להקטין את היקפי הייצור של הדגם החשמלי שלה בגלל שאינה מצליחה להשיג מספיק תאים מהספקית שלה – LG Chem. כפי שנראה בהמשך, היא לא היחידה שנתקלת בקשיים.
הסיבה השניה היא שהתאים הם לא קומודיטי כמו פלדה, זכוכית או צמיגים. מדובר על טכנולוגיה קריטית אשר פוטנציאל השיפור בה עדיין גדול.
מרגע שיש לנו תאים, צריך להרכיב אותם לתוך מודולים, ומהמודולים להרכיב את המארז.
המודולים והמארז מכילים מערכות בקרה תרמית, מערכות אלקטרוניות ומערכות תוכנה שתפקידן להביא לניצול אופטימלי של התאים. אחד התפקידים של המערכות הללו הוא לנטר את הטמפרטורה ורמת הטעינה של כל אחד מאלפי התאים, ולבחור בזמן אמת באילו תאים להשתמש ולאילו תאים לאפשר מנוחה, על מנת להבטיח טווח נסיעה מקסימלי ושחיקה מינימלית של התאים.
טסלה בונה את המודולים והמארזים בעצמה ונחשבת למובילה טכנולוגית בתחום. רוב חברות הרכב משאירות גם את החלק הזה לספקיות חיצוניות, אך מנסות בהדרגה לפתח את המומחיות הזאת In-House, כפי שנראה בהמשך.
התוצר הסופי הוא הבטריה, ששוקלת חצי טון לפחות ונראית כך:

בטריה של רכב חשמלי אינה פשוטה לייצור. מלבד המומחיות הטכנולוגית שנדרשת כדי להבטיח ביצועים ראויים, צריך לבנות מומחיות בתהליך הייצור כדי להשיג תפוקה מספקת ולשלוט בעלויות. יש להתאים את המכונות, תהליכי העבודה, שרשרת האספקה, כח העבודה וכ’ו. אותה מומחיות שנבנתה במשך שנים בייצור של מנועי בעירה פנימית צריכה להיבנות מחדש.
האתגר הזה מציב לחברות הותיקות שתי אפשרויות:
- לבנות את הבטריות In-House.
- לקנות את הבטריות מצד שלישי.
הבחירה בין שתי האופציות הנ”ל היא אחת הבעיות הנפוצות והחשובות באסטרטגיה ארגונית: מה כדאי לשמור בתוך החברה, ומה עדיף לקנות מספקים?
שרשרת הערך
כדי להבין את המשמעות של קניית הבטריות מצד שלישי, ננתח את שרשרת הערך של תעשיית הרכב.
שרשרת הערך (Value Chain) היא סדרת הפעולות שמתרחשות עד למסירת המוצר המוגמר ללקוח הקצה. לכל תעשייה יש שרשרת ערך שונה, והיא מכתיבה במידה רבה את הדינמיקה התחרותית.
כשאתם נכנסים לסוכנות רכב ורואים מכונית של טויוטה, אתם מסתכלים על השלב האחרון של שרשרת הערך.
חברת טויוטה נמצאת באמצע השרשרת. מצד אחד, היא רוכשת חלקים ממאות ספקים שונים. מצד שני, היא מוכרת את הרכבים לאלפי סוכנויות טויוטה ברחבי העולם.

בגדול, הרווח של טויוטה הוא ההפרש בין מה שהיא משלמת לספקים לבין מה שהיא מקבלת מן הסוכנויות עבור הרכבים, אחרי שמנכים את הוצאות התפעול והפחת.
כפי שמיד נראה, טויוטה מצליחה ללכוד חלק גדול מהערך שמייצרת השרשרת הזאת, ואחת הסיבות לכך היא הכח שיש לה מול הספקים והסוכנויות.
מול הספקים – טויוטה היא מפלצת עם מכירות שנתיות של 275 מיליארד דולר. זה כוח קניה עצום, ועבור חלק ניכר ממאות מהספקים שלה היא מהווה לקוח קריטי. מעבר לזה, לרובם המכריע יש תחליף. אם ספק הפלדה מסרב לרדת במחיר – אפשר לקנות מספק אחר. בתור לקוח קצה, לעולם לא אדע מי סיפק את הפלדה, וגם לא ארגיש בהבדל. זה לא מוצר מבודל.
מהצד השני – יש לה כח תמחור מול הסוכנויות. אני לא בחרתי רכב של טויוטה בגלל שזה מה שהציעו בסוכנות הקרובה לביתי. אני בחרתי רכב של טויוטה בגלל המוניטין של החברה לאמינות, ורק לאחר מכן חיפשתי סוכנות שמוכרת רכבי טויוטה. יש לזה חשיבות גדולה.
כדי להבין את זה לעומק, בואו נסתכל על דוגמה הפוכה. כשאני נכנס לסופרמרקט וקונה בירה, יש חשיבות גדולה לשאלה מה נמצא על המדף. במילים אחרות, אני לא בוחר באיזה סופרמרקט לקנות לפי הבירה שאני אוהב. אני מגיע למדף של הבירות ובוחר מתוך ההיצע שיש. לכן, כשמבשלת בוטיק רוצה לשכנע את הסופר לשים את המוצרים שלה על המדף, יהיה לה קשה להתמקח על המחיר. מה שיש לסופר נקרא אגרגציית ביקוש (נדון על זה במאמר נפרד).
טויוטה נמצאת בעמדה אסטרטגית מצוינת בשרשרת הערך. הפעילות שלה היא זאת שמייצרת את רוב הערך: היא קונה מהספקים בעיקר חומרי גלם ומוצרים לא מבודלים כמו ריפוד ופנסים, ומשתמשת בידע הייחודי שלה על מנת לבנות רכבים איכותיים בעלות נמוכה, אותם היא מוכרת לסוכנויות שאין להן כוח מיקוח משמעותי.
העמדה הזאת, בשילוב עם תהליכי ייצור שהיעילות שלהם נלמדת בבתי ספר למנהל עסקים ברחבי העולם – מאפשרים לטויוטה להשיג מרווח רווח לפני ריבית ומסים (EBIT) של 8.46%, הרבה מעל הממוצע בתעשייה שעומד על 5.5%.
כשאתם קונים רכב של טויוטה, אף אחד בשרשרת הערך לא מרוויח יותר מטויוטה.
אבל מה קורה לשרשרת הערך הזאת בעולם של רכב חשמלי, אם טויוטה מחליטה לקנות מספק חיצוני את הבטריות?
במאמר הקודם ראינו שהשיפור של הבטריה הוא המפתח לאימוץ של רכבים חשמליים. כל התקדמות מגדילה את הטווח, מעלה את מהירות הטעינה ומורידה את עלויות הייצור, כך שעוד לקוחות שהיו על הגדר מחליטים לעשות את המעבר. במילים אחרות, הבטריה היא צוואר הבקבוק.
מה יקרה לעמדה של טויוטה בשרשרת הערך אם היא תיתן לספקים שלה לשלוט על צוואר הבקבוק הזה?
בואו נחזור קצת בזמן, אל תעשיית המחשבים האישיים המשגשגת של שנות ה-90.
המחשב האישי, בדומה לרכב החשמלי, היה מוצר עם עקומת אימוץ מהירה. קצב הגדילה של התעשייה היה מדהים, אבל כמעט כל הרווח התרכז לשתי חברות – אינטל ומייקרוסופט. חברות כמו HP ו-IBM, שבנו ושיווקו מחשבים אישיים, נאלצו להסתפק במרווחי רווח רזים, כי לספקיות שלהן היה מוצר מבודל עם ביקוש גבוה מאוד.
במקרה של מייקרוסופט זה די ברור – הצרכנים הכירו את ממשק המשתמש של “חלונות” וידעו לעבוד רק איתו. אבל איך זה שאינטל, שמכרה רכיב שיושב בתוך המחשב והצרכן לא רואה – יכלה ללחוץ את HP ו-IBM, מותגים שכל אדם בעולם המערבי הכיר?
התשובה היא שאינטל שלטה על צוואר הבקבוק של ביצועי המחשב: מהירות המעבד. כל שיפור במהירות המעבד איפשר יישומים חדשים וחוויה טובה יותר, והצרכנים תמיד רצו את המעבד הטוב ביותר. אני עדיין זוכר שבתור ילד ידעתי שיש לי “מחשב 486” ושלחבר שלי יש “מחשב 586”, ושה-586 יותר מהיר.
היום אני יודע בדיעבד ש-486 ו-586 הם בעצם דגמים של מעבדי אינטל.
להערכתי, הבטריה תישאר צוואר הבקבוק של הרכב החשמלי למשך שנים. זה לא אומר שאי אפשר לייצר רכבים חשמליים באופן רווחי אם רוכשים את הבטריות מספק חיצוני – אבל פרופיל הרווחיות יהיה נמוך בהרבה, בגלל עמדה נחותה יותר בשרשרת הערך. אם אחד הספקים שלך שולט על תכונות המוצר שחשובות ללקוח הקצה, הוא ינסה ללכוד את הערך הזה ע”י העלאת מחירים.
רכב חשמלי – בניטרול הבטריה – הוא פשוט מרכב בעירה פנימית, ומספר החלקים קטן בהרבה. לכן, תאגיד שילך בדרך הזאת יהיה בהכרח ״רזה״ יותר, ויצור פחות ערך. עדיין יהיה מקום ליצרניות יעילות, אבל הן יסתפקו במרווחים צנועים יותר, וחסם הכניסה לתחרות יהיה נמוך יותר.
חלק מחברות הרכב בוחרות כעת באסטרטגיה הזאת. לדוגמה – ג’נרל מוטורוס, פולקסווגן, מרצדס ופיאט קונות בטריות מוכנות מ-LG Chem, וכבר היום ניתן לראות סימנים ראשונים של השינוי במאזן הכוחות: לאחרונה דווח בעיתון הבילד הגרמני ש-LG מבקשת להעלות מחירים ב-10% בעקבות “עודף ביקוש”.
אבל גם לאלטרנטיבה – ייצור עצמאי – יש מחיר. צריך להשקיע סכומי עתק במחקר ופיתוח – השקעה שיקח לה זמן רב להניב פירות והצלחתה אינה מובטחת. ואם החברה תפגר בסופו של דבר מבחינה טכנולוגית – התוצאות עשויות להיות הרסניות.
העלות של פיגור טכנולוגי
אחת החברות שעשתה לאחרונה צעד קדימה מבחינה טכנולוגית היא פורד, כאשר הציגה את ה-Mustang Mach E, הרכב החשמלי הראשון שלה. פורד קונה את תאי הסוללה מ-LG ובונה את המודולים והמארז בעצמה, מהלך שמראה על כוונתה לשמור אצלה חלק משמעותי מטכנולוגיית הליבה.
כמו שמיד נראה, יש לפורד עוד הרבה עבודה. כדי להסביר למה אני מתכוון, אערוך השוואה בין הבטריה של ה-Mach E לבין הבטריה של הרכב המקביל מבית המובילה הטכנולוגית – המודל Y של טסלה.
ה-Mach E והמודל Y הם רכבים מקטגוריית ה-SUV (המכונה בעברית ״כביש-שטח״) והם בעלי מידות דומות. לשניהם דגמי פרימיום עם טווח נסיעה של 300 מייל, וביניהם נערוך את ההשוואה.


אם בחרנו מראש שני רכבים עם טווח נסיעה זהה, איך נמדוד את הפער הטכנולוגי?
נסתכל בפנים.
פורד משתמשת בבטריה עם קיבולת של 100 קילוואט-שעה (KWH).
טסלה, לעומתה, משתמשת בבטריה עם קיבולת של 75 קילוואט-שעה.
במילים אחרות – כדי להשיג את אותו טווח נסיעה, פורד צריכה להשתמש בבטריה גדולה יותר ב-33 אחוז.
אבל למה זה משנה?
קודם כל, בגלל העלות הגבוהה של הסוללה. העלות של בניית בטריה לרכב חשמלי עומדת היום על סדר גודל של 150 דולר לקילוואט-שעה. הבדל של 25 קילוואט-שעה, כפול 150 דולר, משמעותו תוספת של 3750 דולר לעלות בניית הרכב.
פורד מוכרת את הדגם הספציפי הזה ב-55,600 דולר. אם ניקח את העלות העודפת של הסוללה (3,750$) כאחוז מהמחיר לצרכן, מדובר על 6.7%.
זוכרים מה מרווח הרווח הממוצע של יצרניות רכב לפני ריבית ומסים (EBIT)?
5.5%.
אבל שם לא נגמרות הבעיות.
בטריה גדולה ב-33% מביאה איתה תוספת של 33% לזמן הטעינה, בהינתן שקצב הטעינה זהה. בפועל, המצב גרוע מכך. פורד מדברים על קצב של 47 מייל ב-10 דקות טעינה, בזמן שהמודל Y מכוונת ליותר מ-100 מייל באותו פרק זמן, כלומר יותר מפי 2. קצב הטעינה הוא נתון חשוב מאוד: זה ההבדל בין עצירת טעינה של 20 דקות לעצירת טעינה של 45 דקות.
כפי שציינתי קודם, בטריות של רכבים חשמליים שוקלות מאות קילוגרמים. לכן, בטריה גדולה יותר מעמיסה משקל על הרכב ופוגעת בביצועים. ה-Mach E צפויה להאיץ ל-100 קמ”ש ב-6.5 שניות, לעומת 5.5 שניות בדגם המקביל של טסלה.
ראוי להגן על פורד ולומר שזה הרכב החשמלי הראשון שלהם, ויתכן שהם ישתפרו בקצב מהיר. מטרת הניתוח לא היתה לחרוץ את גורלם, אלא להדגים מה יכולה להיות המשמעות של פיגור טכנולוגי, אם ימשך לאורך זמן. דווקא ה-Mach E יהנה מרוח גבית בארה”ב בצורת הטבת מס של 7500$ לרכב, שכל יצרנית נהנית ממנה עד לרכב החשמלי ה-200 אלף שהם מוכרים במדינה (טסלה וג’נרל מוטורס כבר מיצו את התמריץ).
תמריץ מס של 7500$ מביא את העלות לצרכן של ה-Mach E ל48 אלף דולר, בדיוק המחיר של המודל Y המקבילה (אני מתקשה להאמין שזה צירוף מקרים).
אבל מה יקרה כשיגמר התמריץ?
לטובת פורד, כדאי שהם יסגרו את הפער. הצרכנים לא יסכימו לשלם תוספת של 7500$ על פני הרכב המתחרה, במיוחד לאור החסרונות שציינתי למעלה. לכן, פורד יצטרכו לבחור בין שתי חלופות: למכור במחירי הפסד, או להשתמש בבטריה קטנה יותר עם טווח נסיעה מוקטן – ושתיהן גרועות ביותר.
דרך אגב, זוכרים שציינתי שקשה להשיג תאי סוללה?
לפי נשיא חטיבת הרכב של פורד, הייצור של ה-Mach E יוגבל ב-12 החודשים הראשונים ל-50,000 יחידות בלבד (מספר זעום במונחים של פורד), בגלל זמינות תאי הסוללה מצד LG Chem. אותה LG Chem שרוצה להעלות מחירים בגלל “ביקוש גבוה”. אתם כבר מבינים את התמונה.
סיכום
הרכב החשמלי מציב את חברות הרכב בפני דילמה – האם לקנות את הטכנולוגיה מבחוץ או לפתח אותה “בתוך הבית”?
האופציה הראשונה משמעותה תפקיד מצומצם יותר בשרשרת בערך, וחשיפה לספקים חזקים, מה שיקטין את פוטנציאל הרווח של החברה.
האופציה השניה משמעותה להשקיע סכומי עתק, ולהתחרות בתחום טכנולוגי חדש, כאשר המחיר של פיגור טכנולוגי עשוי להיות גבוה מאוד.
לכל אחת מהבחירות יש מחיר, ולכן הרכב החשמלי עונה להגדרה של חדשנות משבשת. חדשנות משבשת אינה מאפשרת להמשיך לעשות עסקים כרגיל. היא מחייבת להקריב משהו, או לקחת סיכון גדול.
יהיה מרתק לראות איך השינויים יתרחשו בפועל, איזו גישה תיקח כל חברה ומה יהיו התוצאות. להערכתי, לפחות שלושה שמות גדולים יכשלו בביצוע המעבר, ויפשטו רגל או יירכשו במהלך העשור הקרוב.
זה לא הפוסט האחרון בבלוג לגבי תעשיית הרכב. יש עוד הרבה על מה לדון, כולל לגבי מניות ספציפיות. חברות הרכב המסורתיות נסחרות היום במכפילי רווח מאוד נמוכים, במידה רבה בגלל השינויים שקורים בתעשייה. לדוגמה, פולקסווגן (שמשקיעה היום סכומי עתק בחישמול הצי שלה) נסחרת במכפיל 6.6 וג’נרל מוטורס נסחרת במכפיל 5.8. שווה לבדוק מי מהן מנהלת את המעבר בצורה טובה יותר, ואם התמחור הזול אכן מוצדק.
בנוסף, המחקר לפוסט הזה גרם לי להתעניין בחברות שמייצרות בטריות לרכבים, כמו LG Chem ו-Samsung SDI. אם אלמד משהו מעניין – אכתוב על כך בהמשך.
לעת עתה, נעשה הפסקה מתחום הרכב כדי לדון בנושאים אחרים.
לקריאה נוספת על הקונספט של צווארי בקבוק טכנולוגיים וההשפעה שלהם על הדינמיקה התחרותית אתם מוזמנים לעיין במאמר הבא (באנגלית).
אם נהנית מהפוסט, מומלץ להירשם לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים.
גילוי נאות: מחזיק פוזיציה בטסלה מזה מספר חודשים.
תודה, מעניין מאוד!
היי יוני.
מצוין
תודה
מתי
It’s really a cool and helpful piece of info. I’m glad that you shared this helpful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.
There are some fascinating closing dates on this article however I don’t know if I see all of them heart to heart. There may be some validity but I will take maintain opinion till I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as effectively
I like this weblog so much, saved to fav.
Throughout this grand design of things you receive an A with regard to effort. Where exactly you lost us was on the specifics. You know, they say, the devil is in the details… And it could not be much more true in this article. Having said that, let me reveal to you exactly what did do the job. Your article (parts of it) can be very engaging and this is probably the reason why I am making an effort to comment. I do not really make it a regular habit of doing that. Second, even though I can easily see the jumps in reason you make, I am not really convinced of exactly how you appear to unite your details which make the actual conclusion. For the moment I will subscribe to your issue however trust in the near future you connect your facts better.
You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be really something which I think I would never understand. It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your next post, I’ll try to get the hang of it!
Greetings from Carolina! I’m bored to death at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can’t wait to take a look when I get home. I’m shocked at how quick your blog loaded on my cell phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, very good site!
Great post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very useful information specifically the last part 🙂 I care for such information much. I was looking for this certain info for a very long time. Thank you and good luck.
Just wanna remark on few general things, The website pattern is perfect, the written content is very excellent. “All movements go too far.” by Bertrand Russell.
Attractive section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.
Hey, you used to write fantastic, but the last several posts have been kinda boring?K I miss your great writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!
ProvaDent: What Is It? ProvaDent is a natural tooth health supplement by Adam Naturals.
Lovely website! I am loving it!! Will come back again. I am bookmarking your feeds also
This is really interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your rss feed and sit up for in the hunt for more of your great post. Additionally, I’ve shared your web site in my social networks!
My partner and I absolutely love your blog and find many of your post’s to be exactly what I’m looking for. Would you offer guest writers to write content for yourself? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a few of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!
You really make it seem really easy with your presentation however I find this topic to be actually one thing that I think I might never understand. It sort of feels too complicated and extremely large for me. I’m having a look forward to your next submit, I will try to get the grasp of it!
Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very useful information particularly the last part 🙂 I care for such info much. I was looking for this certain info for a very long time. Thank you and good luck.
A lot of the things you point out happens to be supprisingly appropriate and that makes me wonder the reason why I had not looked at this in this light previously. This article truly did turn the light on for me personally as far as this specific subject goes. Nonetheless there is actually one particular point I am not necessarily too comfy with and while I make an effort to reconcile that with the main idea of the issue, permit me see what the rest of the subscribers have to say.Well done.
This really answered my problem, thank you!
But wanna comment on few general things, The website style and design is perfect, the articles is rattling wonderful : D.
It¦s really a great and helpful piece of info. I am satisfied that you just shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.
I really like your writing style, good information, appreciate it for putting up : D.
Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such excellent information being shared freely out there.
I couldn’t resist commenting
I wish to convey my admiration for your kind-heartedness giving support to people who actually need assistance with the area of interest. Your real commitment to passing the message across appeared to be incredibly powerful and has continually empowered ladies much like me to arrive at their dreams. Your own informative guide implies a lot a person like me and far more to my fellow workers. Warm regards; from everyone of us.
of course like your web-site but you need to check the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I to find it very bothersome to tell the reality on the other hand I¦ll certainly come back again.
I enjoy you because of all your work on this website. Ellie takes pleasure in getting into internet research and it is easy to understand why. Almost all learn all concerning the powerful tactic you make important items via this web blog and even boost participation from visitors on this matter and our own girl is without question understanding a lot of things. Enjoy the remaining portion of the new year. You are performing a superb job.
Definitely believe that that you stated. Your favourite reason seemed to be at the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed whilst folks consider issues that they just do not recognize about. You managed to hit the nail upon the top as smartly as outlined out the whole thing with no need side effect , other people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks
Fantastic beat ! I would like to apprentice at the same time as you amend your site, how can i subscribe for a blog site? The account helped me a appropriate deal. I had been a little bit familiar of this your broadcast offered vivid transparent idea
I am impressed with this site, really I am a fan.
It’s the best time to make some plans for the long run and it’s time to be happy. I’ve learn this post and if I could I desire to suggest you few fascinating issues or advice. Maybe you could write subsequent articles regarding this article. I want to learn even more issues approximately it!
Hey there, You have performed an excellent job. I’ll certainly digg it and individually suggest to my friends. I am sure they’ll be benefited from this site.
I believe this website holds some real good information for everyone. “Dealing with network executives is like being nibbled to death by ducks.” by Eric Sevareid.
Wow, awesome weblog layout! How lengthy have you been running a blog for? you make blogging look easy. The whole glance of your website is magnificent, as well as the content material!
I conceive you have observed some very interesting points, thanks for the post.
I?¦ll immediately seize your rss feed as I can’t in finding your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any? Kindly permit me realize in order that I may just subscribe. Thanks.
Definitely believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the web the simplest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks
Thank you for every other excellent article. The place else could anybody get that type of info in such a perfect manner of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I am at the look for such info.
Hello! I just would like to give a huge thumbs up for the great info you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.
Very excellent visual appeal on this site, I’d rate it 10 10.
Can I just say what a relief to search out someone who really knows what theyre talking about on the internet. You definitely know tips on how to convey a difficulty to mild and make it important. Extra people have to learn this and perceive this facet of the story. I cant believe youre not more widespread since you undoubtedly have the gift.
I’ve been absent for some time, but now I remember why I used to love this website. Thank you, I will try and check back more frequently. How frequently you update your site?
Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Thank you
xwionl
We’re a bunch of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your website offered us with helpful information to work on. You’ve done a formidable job and our whole neighborhood might be grateful to you.
Generally I don’t read article on blogs, but I wish to say that this write-up very forced me to try and do so! Your writing style has been surprised me. Thanks, very nice post.
What i don’t understood is actually how you are now not really a lot more smartly-preferred than you may be right now. You are very intelligent. You understand therefore significantly in relation to this matter, made me individually imagine it from so many varied angles. Its like women and men don’t seem to be interested until it is something to do with Woman gaga! Your own stuffs outstanding. At all times care for it up!
hi!,I like your writing so much! share we communicate more about your article on AOL? I need a specialist on this area to solve my problem. May be that’s you! Looking forward to see you.
I like this weblog its a master peace ! Glad I noticed this on google .
I discovered your blog site on google and check a few of your early posts. Continue to keep up the very good operate. I just additional up your RSS feed to my MSN News Reader. Seeking forward to reading more from you later on!…
Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.
I am constantly browsing online for tips that can help me. Thanks!
Thanks for another informative web site. Where else could I get that kind of information written in such an ideal way? I’ve a project that I am just now working on, and I have been on the look out for such info.
Some truly interesting details you have written.Assisted me a lot, just what I was searching for : D.
I think you have mentioned some very interesting points, regards for the post.
new united states online casino free spins, mini slot machine united states and new zealandn casino no deposit bonus codes, or minimum dollar 5 deposit real money casino casino australia
wettrechner kombiwette
Have a look at my web page … punkte wetten basketball (https://Basketball-Wetten.com/)